کاهش تولید انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 پس از هفت سال تثبیت می شود

8 ژوئن 2018- یک تیم از محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه اکستر گفته اند که تولید انسولین در طی هفت سال از تشخیص دیابت نوع 1 به طور پیوسته هر سال بمیزان 50 درصد کاهش می یابد، اما پس از آن تثبیت می شود.
این یافته ها، یک پیشرفت بزرگ در درک بیشتر این بیماری خود ایمنی است زیرا قبلا همواره تصور می شد که میزان تولید انسولین در طول عمر فرد بطور دائم کاهش می یابد. در حال حاضر درمان ها می توانند به طور اساسی تغییر یابند و عمدتا بر هفت سال اول تشخیص متمرکز شوند.
دکتر Beverley Shields ، محقق ارشد این پژوهش و مدرس دانشکده ی پزشکی اکستر، گفت: این کشف واقعا هیجان انگیز است و نشان می دهد که تعدادی از سلولهای بتا در پانکراس افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هنوز هم هفت سال پس از تشخیص به کار خود ادامه می دهند. او افزود: ما مطمئن نیستیم که چرا این اتفاق می افتد؛ احتمالا به این علت است که گروه کوچکی از سلول های بتا در برابر حملات سیستم ایمنی مقاوم هستند و پس از آنکه تمام سلول های بتای حساس نابود شدند، آنها به کار خود ادامه می دهند. اگر بتوانیم آنچه که موجب مقاومت این سلول های بتا در برابر حمله ی سیستم ایمنی می شود را کشف کنیم ممکن است راه های جدیدی برای درمان دیابت نوع 1 بیابیم.
در این مطالعه غلظت پپتید C در 1549 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 اندازه گیری شد. مقدار پپتید C در خون یا ادرار نشان دهنده ی میزان تولید انسولین در بدن است.
پروفسور Andrew Hattersley، مشاور دیابت در بیمارستان Royal Devon  و بیمارستان دانشگاه اکستر و استاد پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، گفت: اکنون ما می دانیم یک سوئیچ 7 ساله وجود دارد، سوال بعدی این است که چرا این اتفاق می افتد؟ آیا حمله ی سیستم ایمنی متوقف می شود یا ما با" سلول های سوپر بتا " که می توانند در برابر حمله ی ایمنی مقاومت کند، روبرو هستیم؟ هر گونه دیدگاهی در مورد توقف نابودی بدون قاعده ی سلول های تولید کننده انسولین، گرانبها و ارزشمند می باشد.
Karen Addington، مدیر اجراییJDRF، که حامی مالی این تحقیق بوده است، گفت: این نتایج شواهد بیشتری را ارائه می دهد که نشان می دهند حمله سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا به اندازه ای که قبلا تصور می کردیم، کامل نیست و ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. این کشف به شناسایی راه هایی برای حفظ تولید انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک می کند.
یافته های این تحقیق در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/declining-insulin-levels-in-type-1-diabetes-stabilise-after-seven-years,-study-shows-93920109.html